Prvouka - zápisky
PRVOUKA - zápisky do této rubriky jsem dočasně přerušila.
MR
8. března
Zápisky do sešitu:
Měsíc a Země
Měsíc obíhá kolem Země.
Na obloze můžeme pozorovat Měsíc v různých fázích (podle toho, jaká část je osvětlena):
"Tvar písmenka D" - MĚSÍC "DORŮSTÁ" - písmenko D je čím dál silnější, až nám připomíná "kruh" = ÚPLNĚK. Ten se zase zmenšuje a vidíme tvar "tvar písmenka C" - MĚSÍC "COUVÁ" - až není vidět = NOV.
Celé to trvá cca 28 dní a stále se opakuje.
5. března - dopsané zápisky - čtěte pozorně, prosím
Zápisky do sešitu:
VESMÍR
Střídání ročního období (jaro, léto, podzim, zima) v naší republice - proč?
- Protože planeta Země obíhá kolem Slunce, její osa je nakloněná.
Den a noc - proč?
- Protože se Země otáčí kolem své osy. Na polokouli otočené ke Slunci = den, na opačné polokouli = noc.
OBRÁZEK ZE STRANY 66:
JARNÍ ROVNODENNOST (21. BŘEZNA),
LETNÍ SLUNOVRAT (21. ČERVNA),
PODZIMNÍ ROVNODENNOST (23. ZÁŘÍ),
ZIMNÍ SLUNOVRAT (21. PROSINCE).
Slunce a planety
Slunce je hvězda (obrovská koule plná žhavých plynů), kolem které obíhá 8 planet: MERKUR, VENUŠE, ZEMĚ, MARS, JUPITER, SATURN, URAN, NEPTUN.
Slunce nám poskytuje teplo a světlo. Díky Slunci - voda na naší planetě v kapalném stavu.
1. + 2. března - omlouvám se, trochu jsem upravila - měla jsem tam něco špatně
Zápisky do sešitu:
5. ČAS (str. 25, 44, podívat se i na str. 66)
Náš život plyne v čase.
ČASOVÁ OSA
MINULOST SOUČASNOST BUDOUCNOST
_____________________,,________________________,,_______________________
co už bylo, co je teď, co nyní co se stane
co se stalo prožíváme
Současnost - dnešní doba, ve které žijeme, doba počítačů, internetu, mobilů...
Jednotky času:
1 sekunda (s) (= vteřina)
minuta (min)
hodina (h)
den, týden, měsíc, rok
Základní jednotka času: 1 sekunda (1 s)
Měřidla: hodiny (sluneční, přesýpací, ručičkové, digitální...), stopky
(OBRÁZEK RUČIČKOVÝCH A DIGITÁLNÍCH HODIN)
K měření kratších časových úseků: HODINY
K měření delších časových úseků (rok, měsíc, den) nám slouží KALENDÁŘ.
1 minuta = 60 sekund
1 hodina = 60 minut
1 den = 24 hodin
1 týden = 7 dní
1 kalendářní rok = 12 měsíců, 365 dnů (jednou za čtyři roky má 366 dnů - přestupný rok)
Dnů v měsíci: (OBRÁZEK KLOUBŮ U RUKY - POMŮCKA NA ZAPAMATOVÁNÍ)
leden 31 srpen 31
únor 28 (jednou za 4 roky 29) září 30
březen 31 říjen 31
duben 30 listopad 30
květen 31 prosinec 31
červen 30
červenec 31
HODINY
RUČIČKOVÉ - ANALOGOVÉ (nerozlišují den a noc): velká ručička ukazuje minuty, malá hodinu, (případně vteřinová vteřiny)
DIGITÁLNÍ (rozlišují den a noc): čas na displeji - čísla před dvojtečkou = hodiny (00 - 23), čísla za dvojtečkou = minuty (00 - 59)
- dopolední čas (00 - 11 hodin) - od půlnoci do oběda
- odpolední čas (12 - 23 hodin) - od oběda do půlnoci
26. února
Zápisky do sešitu:
2. HMOTNOST
- "jak je těžké", "kolik váží"...
Jednotky hmotnosti:
gram (g)
dekagram (dkg)
1 kilogram (kg)
tuna (t)
Základní jednotka hmotnosti: 1 kilogram (1 kg)
Měřidla: různé váhy - osobní, kuchyňské, obchodní, dvoumiskové... (OBRÁZEK OSOBNÍ VÁHY A ROVNORAMENNÝCH VAH)
3. OBJEM
- např. množství nějaké kapaliny
Jednotky objemu:
mililitr (ml)
decilitr (dl)
1 litr (l)
hektolitr (hl)
Základní jednotka objemu: 1 litr (1 l)
Měřidla: odměrný válec, odměrné nádoby (odměrky)
(OBRÁZEK ODMĚRNÉHO VÁLCE A ODMĚRKY)
4. TEPLOTA
- měříme teplotu vzduchu, vody, těla... (teplé, chladné...)
Základní jednotka teploty: 1 stupeň Celsia (1 C) (NA PC NEUMÍM NAPSAT STUPNĚ)
ANDERS CELSIUS - vymyslel (Celsiovu) stupnici (18. století)
Měřidla: různé teploměry - venkovní, pokojový, kuchyňský, lékařský
(OBRÁZEK DIGITÁLNÍHO LÉKAŘSKÉHO TEPLOMĚRU)
OBRÁZEK VENKOVNÍHO TEPLOMĚRU S POPISEM:
RTUŤ NEBO LÍH,
STUPNICE,
0 STUPŇŮ CELSIA - BOD TÁNÍ A ZAMRZÁNÍ VODY,
TEPLOTA + ("NAD NULOU"), TEPLOTA - ("POD NULOU")
100 stupňů C - BOD VARU VODY
Teplota lidského těla: kolem 36,5 stupňů C
23. února - věnováno zimním sportům - lední hokej (OLYMPIÁDA 2018)
22. února - Nižbor - sklárny: opakování "přírodnina - surovina - výrobek")
19. února
"Minitestíček" (4 úplně jednoduché otázky)
1) Žula, vápenec, uhlí, pískovec, atd. - jde o horniny nebo nerosty?
2) Co obsahuje žula?
3) Jaké dva druhy uhlí máme?
4) Napiš dva vzácné nerosty, o jakých jsme si říkali.
Měření - (opakování měření délky, měření hmotnosti, objemu)
16. února
Zápisky do sešitu:
MĚŘENÍ
Některé vlastnosti látek můžeme měřit. Tyto vlastnosti nazýváme veličiny.
Základní veličiny:
1) DÉLKA
2) HMOTNOST
3) OBJEM
4) TEPLOTA
5) ČAS
K měření veličin používáme MĚŘIDLA (např. pravítko, váha, odměrka, teploměr, hodiny)
(OBRÁZEK JMENOVANÝCH MĚŘIDEL V ZÁVORCE)
1. DÉLKA
- vzdálenost dvou bodů (kolik měří, jak je dlouhý, vysoký, široký...)
Jednotky délky:
milimetr (mm)
centimetr (cm)
decimetr (dm)
1 metr (m)
kilometr (km)
Základní jednotka délky: 1 metr (1 m)
Měřidla: pravítko, krejčovský metr, pásmo, skládací metr...
(OBRÁZEK JMENOVANÝCH MĚŘIDEL)
15. února - Měření (povídání o měření, čtení z učebnice)
12. února
Písemná práce "Horniny a nerosty" (známka z této písemky má vyšší váhu než jiné známky)
- děti si ještě mohly chvíli číst ve svém sešitě
1) Jak se nazývá hornina, která obsahuje křemen, živec a slídu? (ŽULA)
2) Která hornina se využívá k výrobě vápna a cementu? (VÁPENEC)
3) Která hornina se využije v sochařství? (PÍSKOVEC)
4) Která hornina vznikla z pravěkých rostlin (ze dřeva) - přesliček, kapradin, stromů, které zapadaly do bažin, neměly přístup vzduchu...? (UHLÍ)
5) Jaké uhlí se těží v hlubinných dolech? (ČERNÉ)
6) Jaké uhlí se těží v povrchových dolech? (HNĚDÉ)
7) Napište datum zimního slunovratu. (21.12.)
8) Napište nějaký příklad vniku výrobku - přírodnina - surovina - výrobek (z nějaké přírodniny získáme surovinu a z té suroviny je pak ten výrobek). (NAPŘ. OVCE - VLNA - SVETR)
9) Jak se nazývá celým názvem (obě slova) nerost, z kterého se vyrábí kuchyňská sůl? (SŮL KAMENNÁ)
10) Který nerost se využívá jako surovina pro výrobu skla (je to zároveň nejčastější nerost)? (KŘEMEN)
11) Který nerost se využívá k výrobě železa? (MAGNETOVEC)
12) Jak se nazývá hnědá až nazelenalá hořlavá kapalina, která vznikla z živočišných a rostlinných zbytků, které se ukládaly miliony let, mísily se s bahnem, byly překryty dalšími nánosy a stlačeny dolů vrstvami hornin, slouží jako palivo, dále k výrobě léků, plastů a hnojiv? (ROPA)
1. února
Po jarních prázdninách budeme psát písemnou práci od výpisků z 19. ledna do výpisků 1. února. Ať se děti učí ze svých sešitů.
Zápisky do sešitu:
ZIMA
(21. prosince - 20. března)
21. 12. - zimní slunovrat (nejkratší den a nejdelší noc)
- v přírodě klid, odpočinek
Rostliny v zimě:
- zastavuje se jejich růst
- listnaté stromy holé
- některé rostliny nebo jejich semena přečkají pod zemí
Živočichové v zimě:
- někteří ve svém úkrytu
- někteří v zimním spánku
- někteří aktivní i v zimě
Lidé (hlavně myslivci) pomáhají přikrmováním (semena, lůj, seno, kaštany, sůl....).
29. ledna
Zápisky do sešitu:
Příroda v zimě
(děti si do sešitů nalepily obrázky z podzimní přírody - vystřižené z loňského pracovního sešitu)
Zima
25. ledna + 26. ledna
pokračování nerostů
Zápisky do sešitu:
SŮL KAMENNÁ
- těží se v solných dolech, také se získává odpařováním mořské vody
- k výrobě kuchyňské soli
KŘEMEN
- nejčastější nerost
- využívá se jako surovina pro výrobu skla
ZLATO, STŘÍBRO
- vzácné nerosty
MAGNETOVEC
- patří mezi železné rudy, je silně magnetický
- využívá se k výrobě železa
LIDSKÉ VÝTVORY
- vytvořeny, vyrobeny lidmi
- z různých materiálů - surovin, látek (většinou získaných z živé a neživé přírody)
Přírodnina, surovina, výrobek
Přírodniny pro výrobu surovin se získávají z přírody.
Příklady:
PŘÍRODNINA SUROVINA VÝROBEK
ovce vlna svetr, čepice...
strom dřevo nábytek, hudební nástroje...
strom papír knihy, časopisy...
slunečnice semínka rostli. olej...
(+ OBRÁZKY K TOMU)
22. ledna
pokračování hornin
Zápisky do sešitu:
(mezi horniny jsme si zapsali ještě čedič a rašelinu)
UHLÍ
- hořlavá hornina
Využití: palivo, v tepelných elektrárnách
Vznik: (ze dřeva) z pravěkých přesliček, kapradin, plavuní, stromů, dalších rostlin - zapadly do bažiny, tam neměly vzduch, zuhelnatěly
ČERNÉ UHLÍ - starší, těží se v hlubinných dolech
HNĚDÉ UHLÍ - mladší, těží se v povrchových dolech
ROPA
- hnědá až nazelenalá hořlavá kapalina, těží se vrty z moře nebo zemského povrchu
Vznik: z živočišných, rostlinných zbytků, které se ukládaly miliony let, mísily se s bahnem v mořích, byly překryty dalšími nánosy a stlačeny dolů vrstvami hornin
Využití: palivo, k výrobě léků, plastů, hnojiv
Nerosty
- tvořené jednou látkou, chemickou sloučeninou
- nelze je dále dělit
Nerosty:
sůl kamenná
křemen
zlato
stříbro
magnetovec...
19. ledna
Zápisky do sešitu:
HORNINY A NEROSTY (MINERÁLY)
HORNINY - skály a kameny
- skládají se z nerostů
Horniny:
žula
vápenec
uhlí
ropa
zemní plyn
pískovec
břidlice
rašelina
čedič
ŽULA - těží se v lomech
Složení: slída, živec, křemen
Využití: ve stavebnictví...
VÁPENEC - těží se v lomech
Využití: stavebnictví, k výrobě vápna a cementu
- tvoří pohoří (MORAVSKÝ KRAS, ČESKÝ KRAS)
PÍSKOVEC - ze zrnek písku spojeného jílem
Využití: stavební kámen, sochařství
............
Další hodiny jsme si povídali o horninách a nerostech, četli jsme si z učebnice, ukazovali jsme si, co nám někteří žáci přinesli na ukázku.
11. ledna - pokračování
Zápisky do sešitu:
TEPLO A SVĚTLO ZE SLUNCE
SLUNCE
- zdroj tepla a světla na Zemi
- hvězda (obrovská žhavá koule)
- se Zemí a dalšími planetami tvoří sluneční soustavu
- Země obíhá kolem Slunce (za jeden rok) a zároveň kolem své osy (za 24 hodin)
- zelené rostliny potřebují teplo a světlo ze Slunce k výrobě kyslíku na Zemi
11. ledna
Zápisky do sešitu:
PŮDA
Je na povrchu Země.
1) Význam:
- domov různých živočichů
- zdroj živin pro rostliny, opora pro jejich kořeny
- lidem pro obživu (užitkové rostliny)
2) Vznik:
ZVĚTRÁVÁNÍM HORNINY (horniny = lidově "kameny")
ZVĚTRÁVÁNÍ - ZJEDNODUŠENĚ - působením tepla, mrazu, vody se z úlomků hornin tvoří půda
3) Složení:
různě velké kameny, písek, jíl, voda, vzduch, kořeny rostlin, podhoubí hub, humus
(HUMUS - úrodná část, vzniká z odumřelých těl rostlin a živočichů)
4) Člověk a půda:
Vrchní část (= ORNICE) zemědělci obdělávají a pěstují v ní rostliny, půdu hnojí.
4. - 5. ledna
- dvě písemné práce na známky
- nová látka: Půda, Světlo a teplo ze Slunce
18. prosince
Zápisky do sešitu:
Vítr = pohyb (proudění) vzduchu
Vzduch nevidíme, ale vnímáme jeho pohyb (cítíme na těle, pozorujeme např. na stromech).
Vítr nám může pomáhat (např. větrná elektrárna), ale i škodit (např. škody při vichřici).
15. prosince
POZOR, OD PŘÍŠTÍHO TÝDNE ZAČNU ZKOUŠET ÚSTNĚ U TABULE, ABY SI DĚTI ZVYKLY PŘIPRAVOVAT SE NA KAŽDOU HODINU PRVOUKY, NE POUZE NA TEST! ZKOUŠET BUDU "SVĚT KOLEM NÁS" (OD 8. PROSINCE - DO 15. PROSINCE) A VŠE, CO PAK DÁLE PROBEREME).
V PONDĚLÍ VYBÍRÁM KE KONTROLE SEŠITY, PROSÍM O DOPLNĚNÍ VÝPISKŮ, POKUD NĚKOMU NĚCO CHYBÍ. DĚKUJI.
Zápisky do sešitu:
(str. 22)
VZDUCH
Vyskytuje se všude kolem nás.
- bezbarvý plyn
Složení:
DUSÍK
KYSLÍK - potřebný k dýchání, jediným zdrojem kyslíku na Zemi jsou zelené rostliny
OXID UHLIČITÝ
OSTATNÍ (jiné plyny a vodní pára)
(POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ - NESTIHLI JSME)
14. prosince
Zápisky do sešitu:
(str. 22 + 51 )
VODA
Voda se vyskytuje nejen v přírodě (např. v řekách, v dešti, v rose, pod zemí), ale i v tělech rostlin a živočichů.
- čirá kapalná látka
Může se v přírodě vyskytovat ve třech skupenstvích:
V PEVNÉM - LED (obrázek ledu, rampouchu)
V KAPALNÉM - TEKOUCÍ VODA (obrázek tekoucí vody např. z kohoutku)
V PLYNNÉM - VODNÍ PÁRA (obrázek hrnce a nad ním pára)
Sladká voda (v řekách, potocích, rybnících, jezerech, v půdě, pod zemí) - pitná voda po úpravě v čističkách
Slaná voda (v mořích a oceánech) - té je nejvíce, ale nedá se pít
KOLOBĚH VODY
Je přírodní děj, při kterém voda mění své skupenství a neustále koluje po naší planetě.
(POPSANÝ OBRÁZEK KOLOBĚHU VODY)
11. prosince
Povídali jsme si o neživé přírodě, o ochraně přírody, o vodě. Četli jsme si str. 22, 50, 51.
Zápisky do sešitu:
Doplnění zápisku 8. prosince - najdete níže (zápisky 8. prosince - o skupenství)
Neživá příroda
Tvoří základní podmínky života na Zemi.
Bez neživé přírody by nebyla živá příroda.
Patří sem:
- VODA
- VZDUCH
- TEPLO A SVĚTLO ZE SLUNCE
- PŮDA, (HORNINY A NEROSTY)
8. prosince
Zápisky do sešitu:
SVĚT KOLEM NÁS
Svět kolem nás tvoří příroda a předměty, které vyrobil člověk. Předměty (věci) jsou vyrobeny z různých materiálů - látek.
Vlastnosti látek můžeme zkoumat všemi smysly:
- HMAT (konečky prstů)
- CHUŤ (jazyk)
- SLUCH (uši)
- ČICH (nos)
- ZRAK (oči)
Doplnění zápisků 11. prosince ještě pod tyto zápisky
Skupenství látek:
1) PEVNÉ SKUPENSTVÍ
(nemají stálý tvar, můžeme držet v ruce)
- tužka, kámen, sklo.....
2) KAPALNÉ SKUPENSTVÍ
(nemají stálý tvar, držíme v nádobě)
- voda, čaj, benzín.....
3) PLYNNÉ SKUPENSTVÍ
(nemají stálý tvar, rozptýleny kolem)
- kouř, vzduch.....
(na šířku další volné stránky si děti udělaly rozdělení )
SVĚT KOLEM NÁS
Příroda Lidské výtvory (výrobky)
Neživá příroda Živá příroda Vše, co vytvořil člověk
= neživé přírodniny = živé přírodniny
- voda - živočichové (i člověk)
- vzduch - rostliny
- půda - houby
světlo a teplo ze Slunce
- horniny a nerosty
7. prosince
Přehled, které stránky v učebnici jsme si pročítali od začátku školního roku:
2 - 13
27 - 32 (33 ještě dočteme zítra)
42 - 43
- povídali jsme si (kromě toho, co máme v sešitech) také o zájmových organizacích, o charitě, o volbách, o tom, kdo je PRIMÁTOR, STAROSTA, POSLANEC, SENÁTOR (str. 42 - 43)
Zápisky do sešitu:
Odlišnost a tolerance
Lišíme se vzhledem, chováním, vlastnostmi. Můžeme mít různá náboženská vyznání, jinou národnost.
VŠICHNI MAJÍ STEJNÁ PRÁVA, ALE I POVINNOSTI (mluvíme o naší zemi a jak by to mělo být všude).
Měli bychom se vzájemně tolerovat, vážit si jeden druhého, ale i sami sebe.
(OBRÁZEK RŮZNÝCH OBLIČEJŮ - např. s blonďatými, hnědými vlasy, s brýlemi, obličej s pihami, kulatý, oválný, obličej černouška, vietnamský obličej...)
Měli bychom mít úctu ke starým lidem.
Chováme se ohleduplně i k lidem postiženým a snažíme se jim pomáhat.
Musíme být také opatrní, aby nám nikdo neublížil (neodejdeme s cizími lidmi, .....)
4. prosince
- povídání o tom, jaká jsou různá povolání, co je to výplata, za co všechno rodina utratí, jaké máme peníze, jak hospodaříme.....
Zápisky do sešitu:
Čím bych jednou možná chtěl(a) být
(DĚTI SI NAPSALY, CO BY SE JIM LÍBILO ZA POVOLÁNÍ A KRESLILY SI K TOMU OBRÁZKY)
1. prosince
Zápisky do sešitu:
- povídání o Mikuláši
MIKULÁŠ
(OBRÁZEK MIKULÁŠE, ČERTA A ANDĚLA)
27. listopadu. - 30. prosince
Tento týden už jsme si povídali o Vánocích a všemu, co k nim patří (abychom si to stačili pořádně užít).
Zápisky do sešitu:
VÁNOCE
(VLEPILI JSME SI DO SEŠITU PŘÍBĚH O NAROZENÍ JEŽÍŠKA OD M. ČERNÍKA A S OBRÁZKY J. LADY)
Domácí úkol na 1. prosince - "Jaké vánoční zvyky dodržujeme u nás doma" (stručně napsat a nakreslit) - kdo vypracoval, dostal jedničku, kdo nevypracoval, nedostal nic a dodělá si na pondělí (už bez jedničky)
24. listopadu
Protože jsme včera navštívili Hrusice, kde jsme se dozvěděli něco o J. Ladovi, dala jsem dnes "opakováníčko" na známku, abych zjistila, jak jsme dávali pozor...
Otázky:
1) Jak se jmenuje vesnice, kterou jsme včera navštívili? - HRUSICE
2) Jak se jmenoval spisovatel a malíř, o kterém jsme si tam povídali (nemuselo být křestní jméno)? - (JOSEF) LADA
3) Jak se jmenoval černý kocourek z jeho knížek (mluvil a nosil boty)? - MIKEŠ
4) Kdo to byl Bobeš (jaké zvířátko)? - KOZEL
5) Kdo to byl Pašík (jaké zvířátko)? - PRASÁTKO
6) Jak se jmenovala jeho dcera, která měla také malířské nadání (uměla kreslit, ne ta druhá, která byla nadaná hudebně)? - ALENA
7) Co si tento spisovatel a malíř poranil, když mu bylo půl roku (nechával se kvůli tomu fotografovat raději ze strany)? - OKO
8) Jaké číslo měl na svém rodném domečku (nemyslím tím číslo toho vysokého domu - památníku)? - 15
Za jednu špatnou odpověď = půl známky dolů.
M R
10. listopadu
- kontrola domácích úkolů, povídání (příbuzenské vztahy)
9. listopadu
Zápisky do sešitu:
Kdo je kdo (kdo by byl kdo)
1) Děti si nakreslily do sešitu obrázek pomysleného "rodinného stromu" (na PC neumím udělat čáry, které vedou k osobám, ty si domyslíte):
RODIČE MAMINKY RODIČE TATÍNKA
SOUROZENCI MAMINKY MATKA (MAMINKA) OTEC (TATÍNEK) SOUROZENCI TATÍNKA
JEJICH DĚTI SYN DCERA JEJICH DĚTI
2) Děti si nakreslily do sešitu stejně barevný obrázek pomysleného "rodinného stromu", který by byl jen jako jejich, a popsaly, čím pro ně tyto osoby jsou (nebo by byly):
MOJE BABIČKA A DĚDA MOJE BABIČKA A DĚDA
MOJE TETY A STRÝCOVÉ MOJI RODIČE (MAMINKA, TATÍNEK) MOJE TETY A STRÝCOVÉ
MOJE SESTŘENICE A BRATRANCI MŮJ BRATR, JÁ, MOJE SESTRA MOJE SESTŘENICE A BRATRANCI
Jsem vnuk - vnučka svých babiček a dědečků.
Za domácí úkol mají děti vypracovat do sešitu svůj "rodinný strom" s popisem osob (např. maminka Jana, tatínek Pepa, bratr Tom, sestřenice Klára....................), pokud mají děti ještě i prarodiče, tak je mohou také napsat do rodokmenu. Úkol je na pátek 10. listopadu!
Doplněno: zápisky z 6. listopadu.
6. listopadu
Zápisky do sešitu:
LIDÉ KOLEM NÁS
RODINA
Děti si nakreslily obrázek svého domova - s kým žijí (ne rodokmen, ale doma).
3. listopadu
Zápisky do sešitu:
Podzim
(23. 9. - 21. 12.)
(letos začal podzim v noci 22.9.)
ROSTLINY:
- dozrávání plodů (šípky, žaludy....)
- sklizeň plodů (hrušky, mrkev...)
- příprava na zimu (opadávání listů...)
ŽIVOČICHOVÉ:
- někteří ptáci odlétají do teplých krajin (vlaštovky, čápi...)
- příprava na zimu (zásoby na zimu, hledání úkrytu...)
2. listopadu
Zápisky do sešitu:
Příroda na podzim
(děti si do sešitů nalepily obrázky z podzimní přírody - vystřižené z loňského pracovního sešitu)
30. října
Zápisky do sešitu:
PÍSEMNÁ PRÁCE - NAPSANÁ Z DRUHÉ STRANY SEŠITU
1) Střed vesnice je ............................... (NÁVES)
2) Středu města říkáme (velkoměsto jich má více) ................................. (NÁMĚSTÍ)
3) Hlavní město ČR je ........................ (PRAHA)
4) Jaká řeka hlavním městem protéká? (VLTAVA)
5) Na kolik krajů je rozdělena ČR? (NA 14)
6) Nakresli a vybarvi vlajku ČR. (MODRÁ, NAHOŘE BÍLÁ, DOLE ČERVENÁ)
7) Jaké zvíře je na našem malém státním znaku? (LEV)
8) Napiš názvy našich sousedních zemí (začínají na S, na R, na N a na P). (SLOVENSKO, RAKOUSKO, NĚMECKO, POLSKO)
9) Nadmořskou výšku určujeme od .................................. (HLADINY MOŘE)
10) Napiš, jak rozdělujeme krajinu podle nadmořské výšky (jedna se značí zeleně, druhá hnědě). (NÍŽINY A VYSOČINY)
11) Nejvyšší pohoří ČR ............................... (KRKONOŠE)
12) Nejvyšší hora ČR ............................ (SNĚŽKA)
13) Co patří do zemědělské krajiny (nechci vypisovat, že tam pěstujeme třeba obilí, ale na čem ho pěstujeme, dále připomínám, že jsme si tam kreslili i třeba krávu - na něčem.....)? (POLE, SADY, PASTVINY)
14) Nakresli si podle tabule směrovou růžici a napiš všechny čtyři základní světové strany - celým názvem - česky). (NAHOŘE SEVER, DOLE JIH, VPRAVO VÝCHOD, VLEVO ZÁPAD)
23. října (pozor, dnes jsem zde dopsala i zápisky z minulé hodiny - 20. října)
Po podzimních prázdninách budeme psát opět písemnou práci na známky - vše od začátku října (zápisky od 2. října - začíná kapitolou DOMOV až 23. října - končí orientací v krajině). Budu chtít to, co mají děti ve svých sešitech (pozor, něco není v učebnici, ale pouze v sešitě).
Zápisky do sešitu:
Orientace v krajině
OBRÁZEK ZNÁZORNĚNÍ SVĚTOVÝCH STRAN
(nákres světových stran = SMĚROVÁ RŮŽICE)
Hlavní světové strany:
S = SEVER (angl. N)
J = JIH (angl. S)
V = VÝCHOD (angl. E)
Z = ZÁPAD (angl. W)
Vedlejší světové strany:
SV = severovýchod
SZ = severozápad
JV = jihovýchod
JZ = jihozápad
Různé způsoby orientace v přírodě:
Např.
- lišejníky, mraveniště, ...
- kompas, buzola
- GPS (dží pí es) navigace
- mapy
Cesty pro turisty jsou označené: (OBRÁZEK ŽLUTÉ, MODRÉ, ZELENÉ, ČERVENÉ TURISTICKÉ ZNAČKY)
20. října
Zápisky do sešitu:
Nejvyšší pohoří ČR: KRKONOŠE
(tam je i naše nejvyšší hora SNĚŽKA)
OBRÁZEK: (DĚTI SI NAKRESLILY OBRÁZEK HORY S POPISEM - ÚPATÍ, VRCHOL, ÚBOČÍ = SVAH, K TOMU ZNÁZORNĚNO ÚDOLÍ)
V nížinách se nachází úrodná půda.
Typy krajiny:
ZEMĚDĚLSKÁ - pole (obrázek obilí), sady (obrázek ovocného stromu), pastviny (obrázek krávy)
PRŮMYSLOVÁ - továrny, doly (těžba surovin)
LESNATÁ - lesy (dřevo)
RYBNÍKÁŘSKÁ - vodní nádrže (chov ryb)
19. října
Zápisky do sešitu:
"Krajina kolem mého domova"
ČR má rozmanitou krajinu.
NADMOŘSKÁ VÝŠKA = výška určitého místa od hladiny moře.
Hladina moře má výšku 0 metrů.
Znázornění nadmořské výšky:
(OBRÁZEK - děti, které nebyly, si dokreslí podle sešitu spolužáka)
Podle nadmořské výšky tedy rozdělujeme krajinu na:
NÍŽINY - nadmořská výška do 200 m nad mořem
VYSOČINY - nadmořská výška nad 200 m nad mořem
(m = metr)
Povrch ČR - mapka: (DĚTI SI OBKRESLILY MAPKU ČR PODLE SVÉ ŠABLONKY)
- na mapce se znázornila červenou barvou PRAHA
- dále si děti napsaly a označily (hnědou barvou) KRUŠNÉ HORY, KRKONOŠE, JESENÍKY, BESKYDY, ŠUMAVA
16. října - opakování Prahy, prohlídka obrázků Prahy (kdo měl, dostal jedničku do žákovské knížky, kdo neměl, nedostal nic)
Zápisky do sešitu:
Děti si dopsaly do své mapy (kde mají rozdělenou ČR na jednotlivé kraje) naše sousedy: POLSKO, SLOVENSKO, RAKOUSKO, NĚMECKO
13. října
Zápisky do sešitu:
(Pokračování - STÁTNÍ SYMBOLY)
MALÝ STÁTNÍ ZNAK - ČESKÝ LEV
VLAJKA PREZIDENTA
STÁTNÍ PEČEŤ
Praha
Je hlavním městem ČR.
Prahou protéká řeka VLTAVA.
Sídlo prezidenta: PRAŽSKÝ HRAD
Kultura, památky, zajímavosti:
- STAROMĚSTSKÁ RADNICE S ORLOJEM
- KARLŮV MOST
- PRAŽSKÝ HRAD, CHRÁM SV. VÍTA
- SOCHA SV. VÁCLAVA NA VÁCLAVSKÉM NÁMĚSTÍ
DÚ: Děti si do sešitu nalepí nějaký pohled či obrázek z Prahy.
12. října - dnes byly dvě hodiny (za pondělí - vyprávění o víkendu)
Zápisky do sešitu:
Pokračování - ČR
Každý kraj má svůj název a své krajské město.
DĚTI SI NA SVÉ MAPĚ VYBARVILY KAŽDÝ KRAJ JINOU BARVOU. NAD MAPU NAPSALY:
ČR - 14 KRAJŮ - BAREVNĚ OZNAČENO.
PAK SI ZAPISOVALY JEDNOTLIVÉ NÁZVY KRAJŮ A U NICH DĚLALY PUNTÍKY SE STEJNÝMI BARVAMI
* Karlovarský kraj: KARLOVY VARY
* Ústecký kraj: ÚSTÍ NAD LABEM
* Liberecký k.: LIBEREC
* Plzeňský k.: PLZEŇ
* Středočeský k.: PRAHA
* Hlavní město Praha k.: PRAHA
* Jihočeský k.: ČESKÉ BUDĚJOVICE
* Královéhradecký k.: HRADEC KRÁLOVÉ
* Pardubický k.: PARDUBICE
* Kraj Vysočina k.: JIHLAVA
* Olomoucký k.: OLOMOUC
* Moravskoslezský k.: OSTRAVA
* Zlínský k.: ZLÍN
* Jihomoravský k.: BRNO
ČR - součástí Evropské unie, jednotná měna - EURO.
Sousedíme:
se SLOVENSKEM, RAKOUSKEM, NĚMECKEM, POLSKEM
Státní symboly:
* STÁTNÍ VLAJKA (+ obrázek vlajky)
* STÁTNÍ HYMNA "Kde domov můj"
* VELKÝ STÁTNÍ ZNAK (+ obrázek - znak rozdělený na čtyři pole, místo obrázků napsat jen čísla 1, 2, 3, 4)
- pole český lev (1)
- pole moravská orlice (2)
- pole slezská orlice (3)
- pole český lev (4)
OBRÁZEK SI DĚTI PROHLÉDNOU V UČEBNICI.
... pokračování příště...
9. října - povídání o víkendu, opakování minulé hodiny
6. října
Prosím, pořiďte dětem šablonku ČR. Seženete ji v papírnictví. Děkuji.
Dnes se psala malá a jednoduchá písemka z prvouky.
Skupina A:
1) tel. číslo na hasiče
2) semafor - barva nahoře + co znamená (pro řidiče nebo chodce)
3) napsat název jedné dopravní značky zákazové
4) nakreslit dopravní značku "Hlavní silnice" (stejné jako skupina B)
Skupina B:
1) tel. číslo na záchrannou službu
2) semafor - barva dole + co znamená (pro řidiče nebo chodce)
3) napsat název jedné dopravní značky příkazové
4) nakreslit dopravní značku "Hlavní silnice" (stejné jako skupina A)
Četli jsme si o České republice, pouštěli jsme si pověst "O Bruncvíkovi" (verze pro děti), zpívali jsme naši státní hymnu (loni jsme se učili slova i melodii).
Sešity mám u sebe, budu je kontrolovat a známkovat.
M.R.
5. října
Zápisky do sešitu:
Naše vlast = ČESKÁ REPUBLIKA
Hlavní město: Praha
Česká republika (ČR) se nachází ve středu Evropy. Kdysi se dělila na Čechy, Moravu, Slezsko. Dnes je rozdělena do 14 krajů.
...
Děti dostaly na celou stránku mapu ČR rozdělenou na jednotlivé kraje. Zatím si ji jen nalepily do sešitu a vybarvily podle instrukcí. Dětem, které chyběly, dám mapu dodatečně.
M.R.
2. října - dodatek
Děti si na druhou stranu sešitu napsaly: PÍSEMKY A TESTY
V pátek 6. října budeme psát test. V něm bude všechno za měsíc září (ŠKOLA, DOPRAVA). Nebude tam ještě nic z dnešních výpisků. Stačí si pořádně pročíst své sešity.
Dále budu sešity vybírat ke kontrole - na známku. Na jedničku jsou sešity úhledně vedené, přehledné, obalené, čisté, s úplnými a čitelnými zápisky bez chyb (děti zapisují podle tabule, kde to vidí napsané).
Toleruji sešity dětí s potvrzenou dysgrafií (hůře čitelné písmo, ne však špinavý a pomačkaný sešit). Tyto děti mohou mít případně výpisky psané na PC a vlepené do sešitu. To platí i pro děti s hodně pomalým tempem psaní, také pro nemocné děti - pokud jim není dobře, mohou jim rodiče také dopsat na PC výpisky, když nejsou v ten den ve škole.
M.R.
2. října 2017
Zápisky do sešitu:
Obec je místo, kde žijí lidé.
VESNICE
Je obec s malým počtem lidí.
Střed vesnice = náves.
MĚSTO
Je obec s větším počtem lidí (nad 3.000).
Střed města = náměstí (ve velkoměstě jich je více).
K lepší orientaci nám slouží mapy a plány obce.
1. října 2017
Zápisky do sešitu 25. - 27. 9.
DOMOV
Zatím bez zápisků, jen jsme si společně povídali o městech a vesnicích.
Zápisky do sešitu 22. 9.
DOPRAVA
SEMAFORY (děti si nakreslily semafory a popis ze str. 4)
112 - Jednotné evropské číslo tísňového volání
Zápisky do sešitu:
Doplnili jsme k popisu kola slovo BRZDY.
Co všechno musí mít správně vybavený cyklista (co má mít především dítě do 18 let):
PŘILBU,
VÝRAZNÉ OBLEČENÍ S REFLEXNÍMI PRVKY, ( vhodné jsou např. i CYKL. RUKAVICE......)
Dále jsme si povídali o tom, že i na koloběžku by mělo mít dítě přilbu. Pokud má úraz hlavy a nemělo přilbu, je to hlavně nebezpečné, zároveň pak s tím i rodiče mohou mít nepříjemnosti, že zanedbali péči. A pochopitelně pojišťovna v takovém případě asi ani nic nevyplácí, protože se nedodržely předpisy. Tyto informace jsem se dozvěděla přímo na dopravním hřišti ve školním roce 2014/2015. Nevím, jestli se od té doby něco změnilo.
M.R.
15. září 2017
Hotové stránky v učebnici: 2 - 3
Zápisky do sešitu:
JÍZDNÍ KOLO (děti si nakreslily kolo a popsaly ho podle učebnice na str. 3)
Co všechno musí mít správně vybavený cyklista: (doplníme příště)
14. září 2017
Máme už učebnice, nezapomínáme je tedy nosit.
Povídali jsme si o tom, jak přecházíme silnici, pravidla, přednosti...
Zápisky do sešitu:
DOPRAVNÍ ZNAČKY - POKRAČOVÁNÍ
UPRAVUJÍCÍ PŘEDNOST (děti si nakreslily a napsaly název značek "Dej přednost v jízdě", "Hlavní silnice")
INFORMATIVNÍ (děti si nakreslily a napsaly název značek "Přechod pro chodce", "Nemocnice"
Zápisky do sešitu:
Cesta do školy
DOPRAVNÍ ZNAČKY
ZÁKAZOVÉ (děti si nakreslily a napsaly název značek "Zákaz vjezdu", "Zákaz zastavení")
PŘÍKAZOVÉ (děti si nakreslily a napsaly název značek "Přikázaný směr vpravo", "Stezka pro cyklisty ")
VÝSTRAŽNÉ (děti si nakreslily a napsaly název značek "Pozor, přechod pro chodce", "Pozor, železniční přejezd bez závor")
(pokračování příště)
Zápisky do sešitu:
NAŠE DESATERO TŘÍDY - POKRAČOVÁNÍ
- Chovejme se, jak bychom sami chtěli, aby se k nám druzí chovali.
- Nesnižujme se k tomu, abychom mluvili sprostě a někomu ubližovali.
- I slovem můžeme druhého ranit. Přemýšlejme, než něco řekneme.
- Dodržujme pravidla bezpečnosti, ať nedojde zbytečně k úrazu.
- Co není naše, to si bez dovolení nepůjčujeme a nebereme.
- Proč úmyslně ničit a devastovat věci?
Pod celé desatero si děti nakreslily obrázek různých kamarádů.
Povídali jsme si o škole (pravidla, slušné vychování, školní řád, dále jsme rozebírali naše "Desatero třídy"...
Učebnice stále nedorazily.
Zápisky do sešitu:
ŠKOLA
Ve škole
NAŠE DESATERO TŘÍDY
- Jsme jedna parta. Važme si jeden druhého.
- Pomáhejme si a povzbuzujme se navzájem.
- Nikdo není lepší, horší.
- Každému jde něco lépe.
(pokračování příště)
2. 9. 2017 + doplněno 7. 9.
Máme nové učebnice (objednané - ještě nedorazily) a velké linkované sešity na zápisky.
Aby odpadly starosti, ale také příležitost se vymlouvat, že dítě na danou látku chybělo, nevědělo, co se má učit a nemělo možnost si doplnit do sešitu probírané učivo, vytvořila jsem tuto rubriku. Zde tedy najdete zápisky z hodin prvouky a další potřebné informace k hodinám prvouky.
M.R.