Prvouka - zápisky


PRVOUKA - zápisky do této rubriky jsem dočasně přerušila.

MR 

8. března

Zápisky do sešitu:

Měsíc a Země

Měsíc obíhá kolem Země.

Na obloze můžeme pozorovat  Měsíc v různých fázích (podle toho, jaká část je osvětlena):

"Tvar písmenka D"  - MĚSÍC  "DORŮSTÁ"  - písmenko D je čím dál silnější, až nám připomíná "kruh" = ÚPLNĚK. Ten se zase zmenšuje a vidíme tvar "tvar písmenka C"  - MĚSÍC "COUVÁ" - až není vidět = NOV. 

Celé to trvá cca 28 dní a stále se opakuje.


5. března - dopsané zápisky - čtěte pozorně, prosím

Zápisky do sešitu:

VESMÍR

Střídání ročního období (jaro, léto, podzim, zima) v naší republice - proč?

- Protože planeta Země obíhá kolem Slunce, její osa je nakloněná. 

Den a noc - proč?

- Protože se Země otáčí kolem své osy. Na polokouli otočené ke Slunci = den, na opačné polokouli = noc.


OBRÁZEK ZE STRANY 66:

JARNÍ ROVNODENNOST (21. BŘEZNA), 

LETNÍ SLUNOVRAT (21. ČERVNA), 

PODZIMNÍ ROVNODENNOST (23. ZÁŘÍ), 

ZIMNÍ SLUNOVRAT (21. PROSINCE).


Slunce a planety

Slunce je hvězda (obrovská koule plná žhavých plynů), kolem které obíhá 8 planet: MERKUR, VENUŠE, ZEMĚ, MARS, JUPITER, SATURN, URAN, NEPTUN.

Slunce nám poskytuje teplo a světlo. Díky Slunci - voda na naší planetě v kapalném stavu.


1. + 2. března - omlouvám se, trochu jsem upravila - měla jsem tam něco špatně

Zápisky do sešitu:

5. ČAS (str. 25, 44, podívat se i na str. 66)

Náš život plyne v čase.

                                                                    ČASOVÁ OSA 

MINULOST                                         SOUČASNOST                                BUDOUCNOST

_____________________,,________________________,,_______________________

co už bylo,                                        co je teď, co nyní                                 co se stane

co se stalo                                             prožíváme


Současnost - dnešní doba, ve které žijeme, doba počítačů, internetu, mobilů...


Jednotky času:

1 sekunda (s)     (= vteřina)

minuta (min)

hodina (h)

den, týden, měsíc, rok


Základní jednotka času: 1 sekunda (1 s)


Měřidla: hodiny (sluneční, přesýpací, ručičkové, digitální...), stopky

(OBRÁZEK RUČIČKOVÝCH A DIGITÁLNÍCH HODIN)


K měření kratších časových úseků: HODINY 

K měření delších časových úseků (rok, měsíc, den) nám slouží KALENDÁŘ.


1 minuta = 60 sekund

1 hodina = 60 minut

1 den = 24 hodin


1 týden = 7 dní

1 kalendářní rok = 12 měsíců, 365 dnů (jednou za čtyři roky má 366 dnů - přestupný rok)


Dnů v měsíci:  (OBRÁZEK KLOUBŮ U RUKY - POMŮCKA NA ZAPAMATOVÁNÍ)

leden      31                                                     srpen      31

únor        28 (jednou za 4 roky 29)                září         30

březen    31                                                     říjen        31

duben     30                                                    listopad  30

květen     31                                                    prosinec 31

červen     30

červenec 31


HODINY

RUČIČKOVÉ - ANALOGOVÉ (nerozlišují den a noc): velká ručička ukazuje minuty, malá hodinu, (případně vteřinová vteřiny)

DIGITÁLNÍ (rozlišují den a noc):  čas na displeji - čísla před dvojtečkou = hodiny (00 - 23), čísla za dvojtečkou = minuty (00 - 59)

- dopolední čas (00 - 11 hodin) - od půlnoci do oběda

- odpolední čas (12 - 23 hodin) - od oběda do půlnoci


26. února

Zápisky do sešitu: 

2. HMOTNOST

- "jak je těžké", "kolik váží"...


Jednotky hmotnosti:

gram (g) 

dekagram (dkg)

1 kilogram (kg)

tuna (t)


Základní jednotka hmotnosti: 1 kilogram (1 kg)


Měřidla: různé váhy - osobní, kuchyňské, obchodní, dvoumiskové... (OBRÁZEK OSOBNÍ VÁHY A ROVNORAMENNÝCH VAH)


3. OBJEM

- např. množství nějaké kapaliny


Jednotky objemu:

mililitr (ml)

decilitr (dl)

1 litr (l)

hektolitr (hl)


Základní jednotka objemu: 1 litr (1 l)


Měřidla: odměrný válec, odměrné nádoby (odměrky) 

(OBRÁZEK ODMĚRNÉHO VÁLCE A ODMĚRKY)


4. TEPLOTA

- měříme teplotu vzduchu, vody, těla... (teplé, chladné...)


Základní jednotka teploty: 1 stupeň Celsia (1 C)       (NA PC NEUMÍM NAPSAT STUPNĚ)

ANDERS CELSIUS - vymyslel (Celsiovu) stupnici (18. století)


Měřidla: různé teploměry - venkovní, pokojový, kuchyňský, lékařský

(OBRÁZEK DIGITÁLNÍHO LÉKAŘSKÉHO TEPLOMĚRU)


OBRÁZEK VENKOVNÍHO TEPLOMĚRU S POPISEM

RTUŤ NEBO LÍH, 

STUPNICE, 

0 STUPŇŮ CELSIA - BOD TÁNÍ A ZAMRZÁNÍ VODY

TEPLOTA + ("NAD NULOU"), TEPLOTA - ("POD NULOU")


100 stupňů C - BOD VARU VODY


Teplota lidského těla: kolem 36,5 stupňů C


23. února - věnováno zimním sportům - lední hokej (OLYMPIÁDA 2018)

22. února - Nižbor - sklárny: opakování "přírodnina - surovina - výrobek")

19. února

"Minitestíček" (4 úplně jednoduché otázky)

1) Žula, vápenec, uhlí, pískovec, atd. - jde o horniny nebo nerosty?

2) Co obsahuje žula?

3) Jaké dva druhy uhlí máme?

4) Napiš dva vzácné nerosty, o jakých jsme si říkali.


Měření - (opakování měření délky, měření hmotnosti, objemu)


16. února

Zápisky do sešitu:

MĚŘENÍ

Některé vlastnosti látek můžeme měřit. Tyto vlastnosti nazýváme veličiny.

Základní veličiny:

1) DÉLKA

2) HMOTNOST

3) OBJEM

4) TEPLOTA

5) ČAS


K měření veličin používáme MĚŘIDLA (např. pravítko, váha, odměrka, teploměr, hodiny)

(OBRÁZEK JMENOVANÝCH MĚŘIDEL V ZÁVORCE)


1. DÉLKA

- vzdálenost dvou bodů (kolik měří, jak je dlouhý, vysoký, široký...)


Jednotky délky:

milimetr (mm)

centimetr (cm)

decimetr (dm)

1 metr (m)

kilometr (km)


Základní jednotka délky: 1 metr (1 m)


Měřidla: pravítko, krejčovský metr, pásmo, skládací metr...

(OBRÁZEK JMENOVANÝCH MĚŘIDEL)


15. února - Měření (povídání o měření, čtení z učebnice)


12. února

Písemná práce "Horniny a nerosty"  (známka z této písemky má vyšší váhu než jiné známky)

- děti si ještě mohly chvíli číst ve svém sešitě

1) Jak se nazývá hornina, která obsahuje křemen, živec a slídu? (ŽULA)

2) Která hornina se využívá k výrobě vápna a cementu? (VÁPENEC)

3) Která hornina se využije v sochařství? (PÍSKOVEC)

4) Která hornina vznikla z pravěkých rostlin (ze dřeva) - přesliček, kapradin, stromů, které zapadaly do bažin, neměly přístup vzduchu...? (UHLÍ)

5) Jaké uhlí se těží v hlubinných dolech? (ČERNÉ)

6) Jaké uhlí se těží v povrchových dolech? (HNĚDÉ)

7) Napište datum zimního slunovratu. (21.12.)

8) Napište nějaký příklad vniku výrobku - přírodnina - surovina - výrobek (z nějaké přírodniny získáme surovinu a z té suroviny je pak ten výrobek). (NAPŘ. OVCE - VLNA - SVETR)

9) Jak se nazývá celým názvem (obě slova) nerost, z kterého se vyrábí kuchyňská sůl? (SŮL KAMENNÁ)

10) Který nerost se využívá jako surovina pro výrobu skla (je to zároveň nejčastější nerost)? (KŘEMEN)

11) Který nerost se využívá k výrobě železa? (MAGNETOVEC)

12) Jak se nazývá hnědá až nazelenalá hořlavá kapalina, která vznikla z živočišných a rostlinných zbytků, které se ukládaly miliony let, mísily se s bahnem, byly překryty dalšími nánosy a stlačeny dolů vrstvami hornin, slouží jako palivo, dále k výrobě léků, plastů a hnojiv? (ROPA)


1. února

Po jarních prázdninách budeme psát písemnou práci od výpisků z 19. ledna do výpisků 1. února. Ať se děti učí ze svých sešitů. 

Zápisky do sešitu:

ZIMA

(21. prosince - 20. března)

21. 12. - zimní slunovrat (nejkratší den a nejdelší noc)

- v přírodě klid, odpočinek

Rostliny v zimě:

- zastavuje se jejich růst

- listnaté stromy holé

- některé rostliny nebo jejich semena přečkají pod zemí

Živočichové v zimě:

- někteří ve svém úkrytu

- někteří v zimním spánku

- někteří aktivní i v zimě

Lidé (hlavně myslivci) pomáhají přikrmováním (semena, lůj, seno, kaštany, sůl....).


29. ledna 

Zápisky do sešitu:

Příroda v zimě

(děti si do sešitů nalepily obrázky z podzimní přírody - vystřižené z loňského pracovního sešitu)

Zima


25. ledna + 26. ledna

pokračování nerostů

Zápisky do sešitu:

SŮL KAMENNÁ

- těží se v solných dolech, také se získává odpařováním mořské vody

- k výrobě kuchyňské soli


KŘEMEN

- nejčastější nerost

- využívá se jako surovina pro výrobu skla


ZLATO, STŘÍBRO

- vzácné nerosty


MAGNETOVEC

- patří mezi železné rudy, je silně magnetický

- využívá se k výrobě železa


LIDSKÉ VÝTVORY

- vytvořeny, vyrobeny lidmi 

- z různých materiálů - surovin, látek (většinou získaných z živé a neživé přírody)


Přírodnina, surovina, výrobek

Přírodniny pro výrobu surovin se získávají z přírody. 

Příklady:

PŘÍRODNINA                                         SUROVINA                                        VÝROBEK

ovce                                                        vlna                                                   svetr, čepice...

strom                                                       dřevo                                     nábytek, hudební nástroje...

strom                                                       papír                                             knihy, časopisy...

slunečnice                                              semínka                                            rostli. olej...

(+ OBRÁZKY K TOMU)


22. ledna

pokračování hornin

Zápisky do sešitu:

(mezi horniny jsme si zapsali ještě čedič a rašelinu)

UHLÍ

- hořlavá hornina

Využití: palivo, v tepelných elektrárnách

Vznik: (ze dřeva) z pravěkých přesliček, kapradin, plavuní, stromů, dalších rostlin - zapadly do bažiny, tam  neměly vzduch, zuhelnatěly

ČERNÉ UHLÍ -  starší, těží se v hlubinných dolech

HNĚDÉ UHLÍ - mladší, těží se v povrchových dolech


ROPA

- hnědá až nazelenalá hořlavá kapalina, těží se vrty z moře nebo zemského povrchu

Vznik: z živočišných, rostlinných zbytků, které se ukládaly miliony let, mísily se s bahnem v mořích, byly překryty dalšími nánosy a stlačeny dolů vrstvami hornin

Využití: palivo, k výrobě léků, plastů, hnojiv


Nerosty

- tvořené jednou látkou, chemickou sloučeninou

- nelze je dále dělit

Nerosty:

sůl kamenná

křemen

zlato

stříbro

magnetovec...


19. ledna

Zápisky do sešitu:

HORNINY A NEROSTY (MINERÁLY)

HORNINY - skály a kameny

- skládají se z nerostů

Horniny: 

žula

vápenec

uhlí

ropa

zemní plyn

pískovec

břidlice

rašelina

čedič


ŽULA - těží se v lomech

Složení: slída, živec, křemen

Využití: ve stavebnictví...


VÁPENEC - těží se v lomech

Využití: stavebnictví, k výrobě vápna a cementu

- tvoří pohoří (MORAVSKÝ KRAS, ČESKÝ KRAS)


PÍSKOVEC - ze zrnek písku spojeného jílem

Využití: stavební kámen, sochařství

............

Další hodiny jsme si povídali o horninách a nerostech, četli jsme si z učebnice, ukazovali jsme si, co nám někteří žáci přinesli na ukázku.


11. ledna - pokračování

Zápisky do sešitu:

TEPLO A SVĚTLO ZE SLUNCE

SLUNCE

- zdroj tepla a světla na Zemi

- hvězda (obrovská žhavá koule)

- se Zemí a dalšími planetami tvoří sluneční soustavu

- Země obíhá kolem Slunce (za jeden rok) a zároveň kolem své osy (za 24 hodin)

- zelené rostliny potřebují teplo a světlo ze Slunce k výrobě kyslíku na Zemi

11. ledna

Zápisky do sešitu:

PŮDA

Je na povrchu Země.

1) Význam:

- domov různých živočichů

- zdroj živin pro rostliny, opora pro jejich kořeny

- lidem pro obživu (užitkové rostliny)

2) Vznik:

ZVĚTRÁVÁNÍM HORNINY (horniny = lidově "kameny")

ZVĚTRÁVÁNÍ - ZJEDNODUŠENĚ - působením tepla, mrazu, vody se z úlomků hornin tvoří půda

3) Složení:

různě velké kameny, písek, jíl, voda, vzduch, kořeny rostlin, podhoubí hub, humus

(HUMUS - úrodná část, vzniká z odumřelých těl rostlin a živočichů)

4) Člověk a půda:

Vrchní část (= ORNICE) zemědělci obdělávají a pěstují v ní rostliny, půdu hnojí.


4. - 5. ledna

- dvě písemné práce na známky

- nová látka: Půda, Světlo a teplo ze Slunce


18. prosince

Zápisky do sešitu:


Vítr = pohyb (proudění) vzduchu

Vzduch nevidíme, ale vnímáme jeho pohyb (cítíme na těle, pozorujeme např. na stromech).

Vítr nám může pomáhat (např. větrná elektrárna), ale i škodit (např. škody při vichřici).


15. prosince

POZOR, OD PŘÍŠTÍHO TÝDNE ZAČNU ZKOUŠET ÚSTNĚ U TABULE, ABY SI DĚTI ZVYKLY PŘIPRAVOVAT SE NA KAŽDOU HODINU PRVOUKY, NE POUZE NA TEST! ZKOUŠET BUDU "SVĚT KOLEM NÁS" (OD 8. PROSINCE - DO 15. PROSINCE) A VŠE, CO PAK DÁLE PROBEREME).

V PONDĚLÍ VYBÍRÁM KE KONTROLE SEŠITY, PROSÍM O DOPLNĚNÍ VÝPISKŮ, POKUD NĚKOMU NĚCO CHYBÍ. DĚKUJI.

Zápisky do sešitu:

(str. 22)

VZDUCH

Vyskytuje se všude kolem nás.

- bezbarvý plyn


Složení:

DUSÍK

KYSLÍK - potřebný k dýchání, jediným zdrojem kyslíku na Zemi jsou zelené rostliny

OXID UHLIČITÝ

OSTATNÍ (jiné plyny a vodní pára)


(POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ - NESTIHLI JSME)


14. prosince

Zápisky do sešitu:

(str. 22 + 51 )

VODA

Voda se vyskytuje nejen v přírodě (např. v řekách, v dešti, v rose, pod zemí), ale i v tělech rostlin a živočichů. 

- čirá kapalná látka


Může se v přírodě vyskytovat ve třech skupenstvích:

V PEVNÉM - LED (obrázek ledu, rampouchu)

V KAPALNÉM - TEKOUCÍ VODA (obrázek tekoucí vody např. z kohoutku)

V PLYNNÉM - VODNÍ PÁRA (obrázek hrnce a nad ním pára)


Sladká voda (v řekách, potocích, rybnících, jezerech, v půdě, pod zemí) - pitná voda po úpravě v čističkách 

Slaná voda (v mořích a oceánech) - té je nejvíce, ale nedá se pít


KOLOBĚH VODY

Je přírodní děj, při kterém voda mění své skupenství a neustále koluje po naší planetě.

(POPSANÝ OBRÁZEK KOLOBĚHU VODY)


11. prosince

Povídali jsme si o neživé přírodě, o ochraně přírody, o vodě. Četli jsme si str. 22, 50, 51.

Zápisky do sešitu:

Doplnění zápisku 8. prosince - najdete níže (zápisky 8. prosince - o skupenství)

Neživá příroda

Tvoří základní podmínky života na Zemi.

Bez neživé přírody by nebyla živá příroda.

Patří sem:

- VODA

- VZDUCH

- TEPLO A SVĚTLO ZE SLUNCE

- PŮDA, (HORNINY A NEROSTY)


8. prosince

Zápisky do sešitu:

SVĚT KOLEM NÁS

Svět kolem nás tvoří příroda a předměty, které vyrobil člověk. Předměty (věci) jsou vyrobeny z různých materiálů - látek.

Vlastnosti látek můžeme zkoumat všemi smysly:

- HMAT (konečky prstů)

- CHUŤ (jazyk)

- SLUCH (uši)

- ČICH (nos)

- ZRAK (oči)

Doplnění zápisků 11. prosince ještě pod tyto zápisky

Skupenství látek:

1) PEVNÉ SKUPENSTVÍ

(nemají stálý tvar, můžeme držet v ruce)

- tužka, kámen, sklo.....

2) KAPALNÉ SKUPENSTVÍ

(nemají stálý tvar, držíme v nádobě)

- voda, čaj, benzín.....

3) PLYNNÉ SKUPENSTVÍ

(nemají stálý tvar, rozptýleny kolem)

- kouř, vzduch.....

  

(na šířku další volné stránky si děti udělaly rozdělení )

                                                         SVĚT KOLEM NÁS 

                   Příroda                                                                        Lidské výtvory (výrobky)

Neživá příroda               Živá příroda                                           Vše, co vytvořil člověk

= neživé přírodniny        = živé přírodniny

- voda                                 - živočichové (i člověk)

- vzduch                             - rostliny

- půda                                - houby

světlo a teplo ze Slunce

- horniny a nerosty


7. prosince

Přehled, které stránky v učebnici jsme si pročítali od začátku školního roku:

2 - 13

27 - 32 (33 ještě dočteme zítra)

42 - 43 

- povídali jsme si (kromě toho, co máme v sešitech) také o zájmových organizacích, o charitě, o volbách, o tom, kdo je PRIMÁTOR, STAROSTA, POSLANEC, SENÁTOR (str. 42 - 43)

Zápisky do sešitu:

Odlišnost a tolerance

Lišíme se vzhledem, chováním, vlastnostmi. Můžeme mít různá náboženská vyznání, jinou národnost.

VŠICHNI MAJÍ STEJNÁ PRÁVA, ALE I POVINNOSTI (mluvíme o naší zemi a jak by to mělo být všude). 

Měli bychom se vzájemně tolerovat, vážit si jeden druhého, ale i sami sebe.

(OBRÁZEK RŮZNÝCH OBLIČEJŮ - např. s blonďatými, hnědými vlasy, s brýlemi, obličej s pihami, kulatý, oválný, obličej černouška, vietnamský obličej...)

Měli bychom mít úctu ke starým lidem.

Chováme se ohleduplně i k lidem postiženým a snažíme se jim pomáhat.

Musíme být také opatrní, aby nám nikdo neublížil (neodejdeme s cizími lidmi, .....)


4. prosince

- povídání o tom, jaká jsou různá povolání, co je to výplata, za co všechno rodina utratí, jaké máme peníze, jak hospodaříme.....

Zápisky do sešitu:

Čím bych jednou možná chtěl(a) být

(DĚTI SI NAPSALY, CO BY SE JIM LÍBILO ZA POVOLÁNÍ A KRESLILY SI K TOMU OBRÁZKY)


1. prosince

Zápisky do sešitu:

- povídání o Mikuláši

MIKULÁŠ

(OBRÁZEK MIKULÁŠE, ČERTA A ANDĚLA)


27. listopadu. - 30. prosince

Tento týden už jsme si povídali o Vánocích a všemu, co k nim patří (abychom si to stačili pořádně užít).

Zápisky do sešitu:

VÁNOCE

(VLEPILI JSME SI DO SEŠITU PŘÍBĚH O NAROZENÍ JEŽÍŠKA OD M. ČERNÍKA A S OBRÁZKY J. LADY)

Domácí úkol na 1. prosince - "Jaké vánoční zvyky dodržujeme u nás doma" (stručně napsat a nakreslit) - kdo vypracoval, dostal jedničku, kdo nevypracoval, nedostal nic a dodělá si na pondělí (už bez jedničky)


24. listopadu

Protože jsme včera navštívili Hrusice, kde jsme se dozvěděli něco o J. Ladovi, dala jsem dnes "opakováníčko" na známku, abych zjistila, jak jsme dávali pozor...

Otázky:

1) Jak se jmenuje vesnice, kterou jsme včera navštívili? - HRUSICE

2) Jak se jmenoval spisovatel a malíř, o kterém jsme si tam povídali (nemuselo být křestní jméno)? - (JOSEF) LADA

3) Jak se jmenoval černý kocourek z jeho knížek (mluvil a nosil boty)? - MIKEŠ

4) Kdo to byl Bobeš (jaké zvířátko)? - KOZEL

5) Kdo to byl Pašík (jaké zvířátko)? - PRASÁTKO

6) Jak se jmenovala jeho dcera, která měla také malířské nadání (uměla kreslit, ne ta druhá, která byla nadaná hudebně)? - ALENA

7) Co si tento spisovatel a malíř poranil, když mu bylo půl roku (nechával se kvůli tomu fotografovat raději ze strany)? - OKO

8) Jaké číslo měl na svém rodném domečku (nemyslím tím číslo toho vysokého domu - památníku)? - 15


Za jednu špatnou odpověď = půl známky dolů.

M R


10. listopadu

- kontrola domácích úkolů, povídání (příbuzenské vztahy)

9. listopadu

Zápisky do sešitu:

Kdo je kdo (kdo by byl kdo)

1) Děti si nakreslily do sešitu obrázek pomysleného "rodinného stromu" (na PC neumím udělat čáry, které vedou k osobám, ty si domyslíte):

                                                          RODIČE MAMINKY          RODIČE TATÍNKA

SOUROZENCI MAMINKY      MATKA (MAMINKA)       OTEC (TATÍNEK)        SOUROZENCI TATÍNKA

JEJICH DĚTI                                                        SYN              DCERA                                                         JEJICH DĚTI


2) Děti si nakreslily do sešitu stejně barevný obrázek pomysleného "rodinného stromu", který by byl jen jako jejich, a popsaly, čím pro ně tyto osoby jsou (nebo by byly):

                                        MOJE BABIČKA A DĚDA               MOJE BABIČKA A DĚDA

MOJE TETY A STRÝCOVÉ                                MOJI RODIČE (MAMINKA, TATÍNEK)                         MOJE TETY A STRÝCOVÉ

MOJE SESTŘENICE A BRATRANCI               MŮJ BRATR,  JÁ,  MOJE SESTRA                   MOJE SESTŘENICE A BRATRANCI 


Jsem vnuk - vnučka svých babiček a dědečků.


Za domácí úkol mají děti vypracovat do sešitu svůj "rodinný strom" s popisem osob (např. maminka Jana, tatínek Pepa, bratr Tom, sestřenice Klára....................), pokud mají děti ještě i prarodiče, tak je mohou také napsat do rodokmenu. Úkol je na pátek 10. listopadu! 


Doplněno: zápisky z 6. listopadu.

6. listopadu

Zápisky do sešitu:

LIDÉ KOLEM NÁS

RODINA

Děti si nakreslily obrázek svého domova - s kým žijí (ne rodokmen, ale doma).


3. listopadu

Zápisky do sešitu:

Podzim

(23. 9. - 21. 12.)

(letos začal podzim v noci 22.9.)

ROSTLINY: 

- dozrávání plodů (šípky, žaludy....)

- sklizeň plodů (hrušky, mrkev...)

- příprava na zimu (opadávání listů...)

ŽIVOČICHOVÉ:

- někteří ptáci odlétají do teplých krajin (vlaštovky, čápi...)

- příprava na zimu (zásoby na zimu, hledání úkrytu...)


2. listopadu

Zápisky do sešitu:

Příroda na podzim

(děti si do sešitů nalepily obrázky z podzimní přírody - vystřižené z loňského pracovního sešitu)

30. října 

Zápisky do sešitu:

PÍSEMNÁ PRÁCE - NAPSANÁ Z DRUHÉ STRANY SEŠITU

1) Střed vesnice je ............................... (NÁVES)

2) Středu města říkáme (velkoměsto jich má více) ................................. (NÁMĚSTÍ)

3) Hlavní město ČR je ........................ (PRAHA)

4) Jaká řeka hlavním městem protéká? (VLTAVA)

5) Na kolik krajů je rozdělena ČR? (NA 14)

6) Nakresli a vybarvi vlajku ČR. (MODRÁ, NAHOŘE BÍLÁ, DOLE ČERVENÁ)

7) Jaké zvíře je na našem malém státním znaku? (LEV)

8) Napiš názvy našich sousedních zemí (začínají na S, na R, na N a na P).  (SLOVENSKO, RAKOUSKO, NĚMECKO, POLSKO)

9) Nadmořskou výšku určujeme od ..................................  (HLADINY MOŘE)

10) Napiš, jak rozdělujeme krajinu podle nadmořské výšky (jedna se značí zeleně, druhá hnědě). (NÍŽINY A VYSOČINY)

11) Nejvyšší pohoří ČR ............................... (KRKONOŠE)

12) Nejvyšší hora ČR ............................ (SNĚŽKA)

13) Co patří do zemědělské krajiny (nechci vypisovat, že tam pěstujeme třeba obilí, ale na čem ho pěstujeme, dále připomínám, že jsme si tam kreslili i třeba krávu - na něčem.....)? (POLE, SADY, PASTVINY)

14) Nakresli si podle tabule směrovou růžici a napiš všechny čtyři základní světové strany - celým názvem - česky). (NAHOŘE SEVER, DOLE JIH, VPRAVO VÝCHOD, VLEVO ZÁPAD)


23. října (pozor, dnes jsem zde dopsala i zápisky z minulé hodiny - 20. října)

Po podzimních prázdninách budeme psát opět písemnou práci na známky - vše od začátku října (zápisky od 2. října - začíná kapitolou DOMOV až 23. října - končí orientací v krajině). Budu chtít to, co mají děti ve svých sešitech (pozor, něco není v učebnici, ale pouze v sešitě).

Zápisky do sešitu:

Orientace v krajině

OBRÁZEK ZNÁZORNĚNÍ SVĚTOVÝCH STRAN

(nákres světových stran = SMĚROVÁ RŮŽICE)



Hlavní světové strany:

S = SEVER (angl. N)

J = JIH (angl. S)

V = VÝCHOD (angl. E)

Z = ZÁPAD (angl. W)


Vedlejší světové strany:

SV = severovýchod

SZ = severozápad

JV = jihovýchod

JZ = jihozápad


Různé způsoby orientace v přírodě:

Např. 

- lišejníky, mraveniště, ...

- kompas, buzola

- GPS (dží pí es) navigace

- mapy


Cesty pro turisty jsou označené: (OBRÁZEK ŽLUTÉ, MODRÉ, ZELENÉ, ČERVENÉ TURISTICKÉ ZNAČKY)


20. října

Zápisky do sešitu:

Nejvyšší pohoří ČR: KRKONOŠE

(tam je i naše nejvyšší hora SNĚŽKA)

OBRÁZEK: (DĚTI SI NAKRESLILY OBRÁZEK HORY S POPISEM - ÚPATÍ, VRCHOL, ÚBOČÍ = SVAH, K TOMU ZNÁZORNĚNO ÚDOLÍ)




V nížinách se nachází úrodná půda.


Typy krajiny:

ZEMĚDĚLSKÁ - pole (obrázek obilí), sady (obrázek ovocného stromu), pastviny (obrázek krávy)

PRŮMYSLOVÁ - továrny, doly (těžba surovin)

LESNATÁ - lesy (dřevo)

RYBNÍKÁŘSKÁ - vodní nádrže (chov ryb)


19. října

Zápisky do sešitu:

"Krajina kolem mého domova"

ČR má rozmanitou krajinu.

NADMOŘSKÁ VÝŠKA = výška určitého místa od hladiny moře.

Hladina moře má výšku 0 metrů.


Znázornění nadmořské výšky:

(OBRÁZEK - děti, které nebyly, si dokreslí podle sešitu spolužáka)


Podle nadmořské výšky tedy rozdělujeme krajinu na:

NÍŽINY - nadmořská výška do 200 m nad mořem

VYSOČINY - nadmořská výška nad 200 m nad mořem

(m = metr)

Povrch ČR - mapka: (DĚTI SI OBKRESLILY MAPKU ČR PODLE SVÉ ŠABLONKY)

- na mapce se znázornila červenou barvou PRAHA

- dále si děti napsaly a označily (hnědou barvou) KRUŠNÉ HORY, KRKONOŠE, JESENÍKY, BESKYDY, ŠUMAVA


16. října - opakování Prahy, prohlídka obrázků Prahy (kdo měl, dostal jedničku do žákovské knížky, kdo neměl, nedostal nic)

Zápisky do sešitu:

Děti si dopsaly do své mapy (kde mají rozdělenou ČR na jednotlivé kraje) naše sousedy: POLSKO, SLOVENSKO, RAKOUSKO, NĚMECKO

13. října

Zápisky do sešitu:

(Pokračování - STÁTNÍ SYMBOLY)

MALÝ STÁTNÍ ZNAK - ČESKÝ LEV

VLAJKA PREZIDENTA

STÁTNÍ PEČEŤ

Praha

Je hlavním městem ČR.

Prahou protéká řeka VLTAVA.

Sídlo prezidenta: PRAŽSKÝ HRAD

Kultura, památky, zajímavosti:

- STAROMĚSTSKÁ RADNICE S ORLOJEM

- KARLŮV MOST

- PRAŽSKÝ HRAD, CHRÁM SV. VÍTA

- SOCHA SV. VÁCLAVA NA VÁCLAVSKÉM NÁMĚSTÍ

DÚ: Děti si do sešitu nalepí nějaký pohled či obrázek z Prahy.

12. října - dnes byly dvě hodiny (za pondělí - vyprávění o víkendu)

Zápisky do sešitu:

Pokračování - ČR

Každý kraj má svůj název a své krajské město.

DĚTI SI NA SVÉ MAPĚ VYBARVILY KAŽDÝ KRAJ JINOU BARVOU. NAD MAPU NAPSALY:

ČR - 14 KRAJŮ - BAREVNĚ OZNAČENO.

PAK SI ZAPISOVALY JEDNOTLIVÉ NÁZVY KRAJŮ A U NICH DĚLALY PUNTÍKY SE STEJNÝMI BARVAMI

* Karlovarský kraj: KARLOVY VARY

* Ústecký kraj: ÚSTÍ NAD LABEM

* Liberecký k.: LIBEREC

* Plzeňský k.: PLZEŇ

* Středočeský k.: PRAHA

* Hlavní město Praha k.: PRAHA

* Jihočeský k.: ČESKÉ BUDĚJOVICE

* Královéhradecký k.: HRADEC KRÁLOVÉ

* Pardubický k.: PARDUBICE

* Kraj Vysočina k.: JIHLAVA

* Olomoucký k.: OLOMOUC

* Moravskoslezský k.: OSTRAVA

* Zlínský k.: ZLÍN

* Jihomoravský k.: BRNO

ČR - součástí Evropské unie, jednotná měna - EURO.

Sousedíme:

se SLOVENSKEM, RAKOUSKEM, NĚMECKEM, POLSKEM

Státní symboly:

* STÁTNÍ VLAJKA (+ obrázek vlajky)

* STÁTNÍ HYMNA "Kde domov můj"

* VELKÝ STÁTNÍ ZNAK (+ obrázek - znak rozdělený na čtyři pole, místo obrázků napsat jen čísla 1, 2, 3, 4)

- pole český lev (1)

- pole moravská orlice (2)

- pole slezská orlice (3)

- pole český lev (4)

OBRÁZEK SI DĚTI PROHLÉDNOU V UČEBNICI.

... pokračování příště... 

9. října - povídání o víkendu, opakování minulé hodiny

6. října

Prosím, pořiďte dětem šablonku ČR. Seženete ji v papírnictví. Děkuji.

Dnes se psala malá a jednoduchá písemka z prvouky.

Skupina A:

1) tel. číslo na hasiče

2) semafor - barva nahoře + co znamená (pro řidiče nebo chodce)

3) napsat název jedné dopravní značky zákazové

4) nakreslit dopravní značku "Hlavní silnice" (stejné jako skupina B)

Skupina B:

1) tel. číslo na záchrannou službu

2) semafor - barva dole + co znamená (pro řidiče nebo chodce)

3) napsat název jedné dopravní značky příkazové

4) nakreslit dopravní značku "Hlavní silnice" (stejné jako skupina A)

Četli jsme si o České republice, pouštěli jsme si pověst "O Bruncvíkovi" (verze pro děti), zpívali jsme naši státní hymnu (loni jsme se učili slova i melodii).

Sešity mám u sebe, budu je kontrolovat a známkovat.

M.R.

5. října

Zápisky do sešitu:

Naše vlast = ČESKÁ REPUBLIKA

Hlavní město: Praha

Česká republika (ČR) se nachází ve středu Evropy. Kdysi se dělila na Čechy, Moravu, Slezsko. Dnes je rozdělena do 14 krajů.

...

Děti dostaly na celou stránku mapu ČR rozdělenou na jednotlivé kraje. Zatím si ji jen nalepily do sešitu a vybarvily podle instrukcí. Dětem, které chyběly, dám mapu dodatečně.

M.R.

2. října - dodatek

Děti si na druhou stranu sešitu napsaly: PÍSEMKY A TESTY

V pátek 6. října budeme psát test. V něm bude všechno za měsíc září (ŠKOLA, DOPRAVA). Nebude tam ještě nic z dnešních výpisků. Stačí si pořádně pročíst své sešity.

Dále budu sešity vybírat ke kontrole - na známku. Na jedničku jsou sešity úhledně vedené, přehledné, obalené, čisté, s úplnými a čitelnými zápisky bez chyb (děti zapisují podle tabule, kde to vidí napsané).

Toleruji sešity dětí s potvrzenou dysgrafií (hůře čitelné písmo, ne však špinavý a pomačkaný sešit). Tyto děti mohou mít případně výpisky psané na PC a vlepené do sešitu. To platí i pro děti s hodně pomalým tempem psaní, také pro nemocné děti - pokud jim není dobře, mohou jim rodiče také dopsat na PC výpisky, když nejsou v ten den ve škole.

M.R.

2. října 2017

Zápisky do sešitu:

Obec je místo, kde žijí lidé.

VESNICE

Je obec s malým počtem lidí.

Střed vesnice = náves.

MĚSTO

Je obec s větším počtem lidí (nad 3.000).

Střed města = náměstí (ve velkoměstě jich je více).

K lepší orientaci nám slouží mapy a plány obce.

1. října 2017

Zápisky do sešitu 25. - 27. 9.

DOMOV

Zatím bez zápisků, jen jsme si společně povídali o městech a vesnicích.

Zápisky do sešitu 22. 9.

DOPRAVA

SEMAFORY (děti si nakreslily semafory a popis ze str. 4)

DŮLEŽITÁ TELEFONNÍ ČÍSLA
150 - Hasiči
155 - Záchranná služba
158 - Policie ČR 
156 - Městská policie hl. m. Prahy (TO SI JEŠTĚ DOPÍŠEME, NEBYLA JSEM VE ŠKOLE)
112 - Jednotné evropské číslo tísňového volání


18. září 2017

Zápisky do sešitu:

Doplnili jsme k popisu kola slovo BRZDY.

Co všechno musí mít správně vybavený cyklista (co má mít především dítě do 18 let):

PŘILBU, 

VÝRAZNÉ OBLEČENÍ S REFLEXNÍMI PRVKY, ( vhodné jsou např. i CYKL. RUKAVICE......)

Dále jsme si povídali o tom, že i na koloběžku by mělo mít dítě přilbu. Pokud má úraz hlavy a nemělo přilbu, je to hlavně nebezpečné, zároveň pak s tím i rodiče mohou mít nepříjemnosti, že zanedbali péči. A pochopitelně pojišťovna v takovém případě asi ani nic nevyplácí, protože se nedodržely předpisy. Tyto informace jsem se dozvěděla přímo na dopravním hřišti ve školním roce 2014/2015. Nevím, jestli se od té doby něco změnilo.

M.R.

15. září 2017

Hotové stránky v učebnici: 2 - 3

Zápisky do sešitu:

JÍZDNÍ KOLO (děti si nakreslily kolo a popsaly ho podle učebnice na str. 3)

Co všechno musí mít správně vybavený cyklista: (doplníme příště)

14. září 2017

Máme už učebnice, nezapomínáme je tedy nosit.

Povídali jsme si o tom, jak přecházíme silnici, pravidla, přednosti...

Zápisky do sešitu:

DOPRAVNÍ ZNAČKY - POKRAČOVÁNÍ

UPRAVUJÍCÍ PŘEDNOST (děti si nakreslily a napsaly název značek "Dej přednost v jízdě", "Hlavní silnice")

INFORMATIVNÍ (děti si nakreslily a napsaly název značek "Přechod pro chodce", "Nemocnice"

11. září 2017

Zápisky do sešitu:

Cesta do školy

DOPRAVNÍ ZNAČKY

ZÁKAZOVÉ (děti si nakreslily a napsaly název značek "Zákaz vjezdu", "Zákaz zastavení")

PŘÍKAZOVÉ (děti si nakreslily a napsaly název značek "Přikázaný směr vpravo", "Stezka pro cyklisty ")

VÝSTRAŽNÉ (děti si nakreslily a napsaly název značek "Pozor, přechod pro chodce", "Pozor, železniční přejezd bez závor")

(pokračování příště)

8. září 2017

Zápisky do sešitu:

NAŠE DESATERO TŘÍDY - POKRAČOVÁNÍ

- Chovejme se, jak bychom sami chtěli, aby se k nám druzí chovali.

- Nesnižujme se k tomu, abychom mluvili sprostě a někomu ubližovali.

- I slovem můžeme druhého ranit. Přemýšlejme, než něco řekneme.

- Dodržujme pravidla bezpečnosti, ať nedojde zbytečně k úrazu.

- Co není naše, to si bez dovolení nepůjčujeme a nebereme.

- Proč úmyslně ničit a devastovat věci?

Pod celé desatero si děti nakreslily obrázek různých kamarádů.

7. září 2017 

Povídali jsme si o škole (pravidla, slušné vychování, školní řád, dále jsme rozebírali naše "Desatero třídy"...

Učebnice stále nedorazily.

Zápisky do sešitu:

ŠKOLA

Ve škole

NAŠE DESATERO TŘÍDY

- Jsme jedna parta. Važme si jeden druhého. 

- Pomáhejme si a povzbuzujme se navzájem.

- Nikdo není lepší, horší.

- Každému jde něco lépe.

(pokračování příště)

2. 9. 2017 + doplněno 7. 9.

Máme nové učebnice (objednané - ještě nedorazily) a velké linkované sešity na zápisky. 

Aby odpadly starosti, ale také příležitost se vymlouvat, že dítě na danou látku chybělo, nevědělo, co se má učit a nemělo možnost si doplnit do sešitu probírané učivo, vytvořila jsem tuto rubriku. Zde tedy najdete zápisky z hodin prvouky a další potřebné informace k hodinám prvouky.

M.R.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky